Recenze: Ženy bez slitování

Švédské autorce Camille Läckberg se přezdívá Královna severské krimi. Napsala patnáct knih, které se těší čtenářské pozornosti a oblíbenosti. Titul, který vyšel v březnu letošního roku v nakladatelství Motto, se jmenuje Ženy bez slitování.

Čtenář se seznamuje se třemi ženami – Ingid, Viktorií a Birgittou. Každá z nich pochází z jiných sociálních poměrů. Ingrid se vzdala své novinářské kariéry, aby její muž mohl pracovat na té své. Zůstala tedy doma s dcerou. Po čase však zjistila, že jí manžel podvádí. Birgittě je šedesát jedna let. Cítí, že je vážně nemocná, ale k lékařům příliš nechodí. Zjistili by totiž, že kromě nemoci má na svém těle spoustu modřin, které způsobil její manžel. Viktoria pochází z Ruska. Po smrti svého mafiánského přítele se rozhodla najít lásku přes internet ve Švédsku. Což se jí podařilo, ale z okouzlujícího pána se vyklubal vyžírka a z ní se stala služka v domácnosti a v posteli. Všechny tři ženy si jednoho dne řekly „a dost“. Tři muži musí zemřít, aby tři ženy byly svobodné.

Od Camilly Läckberg jsem žádnou knihu nečetla, ale čtenáři, kteří její tituly znají, vědí, že ne nadarmo se jí říká Královna. Proto je tato jednohubka nejspíš vybočením z řady a nezapadá do jejího zavedeného standardu. Kniha má pouhých sto třicet stran a mezi jednotlivými řádky spoustu volného místa. Rychlejší čtenář titul přečte za jeden večer.

Tím, že má kniha Ženy bez slitování formu delší povídky, autorka nedokázala hlouběji popsat hlavní protagonisty. Čtenář ví, co se děje a co se stane, ale chybí mu prostřední část příběhu. Autorka tak postavila čtenáře před hotovou věc a nechala ho domyslet, co se asi přihodilo. Kniha je rozdělena do dvou částí – ta první seznamuje čtenáře se stavem věcí, v té druhé části je samotný akt vražd.

Camilla Läckberg zmiňuje také hnutí MeToo, které poukazuje na sexuální obtěžování a domácí násilí. Tato kampaň zasáhla celý svět a vzbudila spoustu ohlasů jak pozitivních, tak i negativních. Po přečtení titulu a informací, které se MeToo týkají, kniha vyznívá trochu parodicky, což autorka nejspíš nezamýšlela. Samotné vraždy měla totiž vymyšlené opravdu dobře a dalo by se říci, že jsou snadno vykonatelné a zvládne je téměř každý. Jen škoda, že autorka celý příběh vydala v tak osekané podobě. Dokážu si představit děj, který má trojnásobné množství stran. Navzdory tomuto se kniha četla snadno a velmi rychle. Titul by se dal označit jako odpočinkový thriller pro ženy, který je bez zvratů a dramatických okamžiků.

Autor: Martina Flasarová