Recenze: Zachraň mě a Zachraň se

Série vhodná pro všechny milovnice mezilidských vztahů, romantiky a zdařilých reálných dramat v žánru new adult.

ZACHRAŇ MĚ

Mona Kasten, německá spisovatelka, není žádná debutantka, ač je to ročník 1992, má na svém kontě pěknou řádku kvalitní reálných romancí. Její série Začít znovu obsahuje v českém překladu již pět knih, kdoví, zda autorka plánuje další. Ale začala již novou trilogii s názvem Zachraň mě. Vyšly už  dva romány a na třetí se čtenářky netrpělivě těší!

Spisovatelka umí pracovat s textem. Má nepopiratelný literární um, ale průšvihem se může stát překlad a v tomto případě se opravdu moc nepovedl. Náročnější čtenář nalezne věty, které nedávají smysl nebo jsou zaměněná slova. Kupříkladu motto za námět, kdy studenti zvažují nová témata školní akce. Nebo neustále se opakující oslovení maminko, tatínku, a to i ve chvíli, kdy postavu od otce museli doslova odtrhnout, protože se strhla násilná rvačka. To opravdu není vhodné, a navíc to působí, jako by si z nás překladatel po celou dobu dělal legraci. Nevhodně vyznívá také použitý spisovný styl u komunikace sedmnáctiletých a osmnáctiletých studentů, ač musím uznat, že to není jediný případ na české literární scéně, kde to tak je pojaté. Nemyslím, že by si na párty, kde alkohol teče proudem, mezi sebou říkali děkuji, apod.. Ale i přes nepovedený překlad má kniha své klady. Naštěstí umí Mona Kasten opravdu tak dobře vytvářet příběhy, aby jí tlumočník nezkazil pověst.

Příběh se odehrává převážně ve školním prostředí Maxton Hall, občas se děj protne na večírku či v soukromí domova. V ich-formě ve dvou úhlech pohledu k vám přistupují po kapitolách se střídající hrdinové - Ruby a James. Jsou velmi odlišní a stejně tak pochází z rozdílných sociálních vrstev a mají za sebou jiné životní mezníky, které je zformovaly. O těch Rubyiných se dovídáme více než o Jamesových, přesto však jsou oba charaktery precizně vytvořené a získají si vaši pozornost.

Ruby je dívka, zaměřená na svou budoucnost, kterou pro ni představuje studium Oxfordu. Vkládá do plánů opravdu mnoho, ale přesto si najde čas na své přátelé i mimoškolní aktivity. Cílevědomou Ruby vážně nenajdete lehkovážně popíjet na večírcích. Má jistý zážitek, kvůli kterému se drží stranou. A navíc má smůlu na objevování cizích tajemství. Kolem Ruby se motá několik vedlejších postav, které jsou sympatické, ale taktéž mohou lehce splývat.

James je oproti hrdince svérázný mladík, okouzlující badboy a svůdník, který si s ničím nedělá hlavu. Starost má především o svou sestru, ale jinak? Je zkrátka sám sebou, i když nikdy nemůže dělat, co by si vlastně přál. Žije pro lakros a čas strávený s přáteli. Občas mu chybí pud sebezáchovy. S rodiči si příliš nerozumí a když se mu do cesty připlete Ruby, je to jen další nechtěný zádrhel, se kterým ví, jak si snadno poradit...

Viděla, co neměla a její život se změnil, hlásá zadní strana knihy a může to znít trochu zavádějícím způsobem, jelikož to některým čtenářům možná vnuknout myšlenky na kriminální činnost. Tak tomu není. Autorka se drží v mezích, ačkoliv představuje jistý stupeň lehké kontroverze. Hrdince se sice opravdu svým způsobem změní život, ale ne natolik dramaticky. Vše pluje v klidných vlnách a jelikož je nekonfliktní člověk a není to typ, který by šířil cizí taje, vše vlastně tak nějak vyšumí a do popředí se dostane to, nač se tak moc těšíte...

Tedy podstatu romance. Mona Kasten umí slibně představovat milostné vzplanutí, a jako správná autorka vás neošidí o vzájemné sbližování, navazování přátelství a šikovné překlenutí v něco víc. Jelikož titul spadá do žánru new adult, tak se dočkáte nejen polibků, ale i intimit, které jsou vhodně sepsané. Máte se tak rozhodně nač těšit, protože vás čeká krásný romantický zážitek.

Děj je obohacený o několik zajímavých témat, kterými jsou kupříkladu lgbt, rodinné a mezilidské vztahy, dospívání, řešení budoucnosti, rozdíly sociálních vrstev, atd. Mezi ně dokonce spadá i element, který nemohu zmínit, jelikož bych vám vyzradila prvotní tajemství, které vše šikovně spojí.

Co může čtenáři vadit? Mimo nepovedeného překladu nevyznívá příliš autenticky Jamesův pohled, ale to může být zapříčiněno právě tlumočníkem.

Pokud máte v oblibě reálné romantické počiny, které se nesnaží ničím šokovat nebo zbytečně tlačit na pilu a působí přirozeně, tak mohu Mony Kasten rozhodně doporučit. Vše plyne věrohodně a zajímavě, čtivě, neměla jsem ani pocit účelových scén. Zkrátka velmi příjemné počtení, které překvapí a potěší.

ZACHRAŇ SE

Mona Kasten, populární německá spisovatelka reálných romantických new adult, se v České republice stala rovněž oblíbenou. Zaujala nás svou sérii Znovu začít a nyní přichází s novou trilogií Zachraň mě. První dva díly již vyšly, nyní nedočkavě očekáváme velké finále.

Knihy na sebe navazují, takže bez přečtení prvního počinu Zachraň mě byste se naprosto ztráceli. Ten už jsem vám představovala v předešlé recenzi. Autorka nás seznámila s Ruby a Jamesem, jejich přáteli i rodinou a představila vztahy, které někdy nebyly zrovna nejlepší. Zatímco James a Ruby k sobě našli cestu, Ruby odhalila nejedno tajemství, které mělo zůstat skryté. Nechala si je však pro sebe. V této publikaci se k nim autorka opět vrací...

Už tedy víte, co bylo skandálem na začátku tehdejšího příběhu a co všechno ta lehká kontroverze spustila. Byla to lavina, díky níž Ruby upoutala Jamesovo pozornost. a tak trochu se vetřela do jeho party. Nyní už známe všechny hrdiny mnohem blíže. Jejich životy pokračují a s nimi také radosti i strasti.

James zjistil v závěru příšernou zprávu, která ho uvrhla do víru večírků, alkoholu a drog a Ruby... Všechno se tak nějak zcela změnilo, ale přece nic není ztraceno nebo ano? Mona Kasten tak ukazuje, jaké řešení si pro pár připravila a zahltí je mnoha vzrušujícími akcemi a dramaty. Stejně jako jejich přátelé.

Někoho naprosto nadchne, že tentokrát se spisovatelka nezaměřila pouze na úhly pohledů Jamese a Ruby, ale přináší kupříkladu náhled na Ember, Rubiinu sesstru, která prožívá svůj vlastní románek v dospívání. Nebo také Lydii, Jamesovu sestru. Té se život mění úplně a čeká ji budoucnost, kterou nejspíš nikdy nepředvídala. Kdo jí pomůže a jak zvládne všechno, co se na ni začíná valit? K tomu všemu se přimíchá také Wren, Cyril a v neposlední řadě i pár, který byl v prvním díle dalším odhalením, jež Ruby omylem prokoukla.

Jelikož se autorka nezaměřuje jen jedním směrem jako v předešlém díle, může být někdo nadšený a jiný spíše zklamaný, že je pozornost od Jamese a Ruby odvedena a přičítána také někomu jinému. Jelikož se Moně Kasten mezilidské vztahy spolu s jejich dramaty daří ztvárnit opravdu věrohodně a zajímavě, nebyla jsem vůbec proti. Pravda, náročnější čtenář zpozoruje menší účelovost, která v Zachraň mě nebyla znatelná, ale to jej rozhodně od přečtení neodradí.

Největším kamenem úrazu je opět překlad. Kvůli často opakovanému oslovení maminka a tatínku se zdají hrdinové ještě mladší a občas tak dílo působí infantilnějším stylem než bylo zřejmě původně zamýšleno. Ačkoliv je hrdinům kolem osmnácti let, někteří z nich kouří, pijí a dokonce požívají občasně drogy, tak stále i před svými spolužáky mluví o rodičích jako o mamince a tatínkovi, což je stejně nevěrohodně jako spisovný styl, ale ten by bylo možné ještě snadno přecházet, ale ta pojmenování bodají do očí a kazí četbu.

Milostná romance tedy není jen jedna. Mimo Jamese a Ruby, u kterých je to jako na horské dráze, se do děje vkrádá svěží románek Rubiiny sestry Ember. Stále je vše pěkně hot a je dán důraz na emoce, takže si romantické čtenářky přijdou na své. Máte-li v oblibě lgbt prvky, tak se svým způsobem také něčeho dočkáte.

Autorka si toho možná rozplánovala až moc, a tak vedlejší linie, ač jsou lákavým doplňkem, na někoho mohou působit povrchněji, i když jsou hrdinové propracovaní a každý má své klady i zápory. Také se uvěřitelně vyvíjí a korespondují s charaktery z prvního dílu. Žádná výrazná změna, která by jim ubrala na uvěřitelnosti, se naštěstí nekoná.

Co se týče závěru, tak to je opravdu silná káva. Stejně jako u prvního románu je pěkně šokující, a zatímco kdysi to ovlivnilo silně Jamese, tentokrát Černý Petr padl na jinou postavu. A že je to tedy pořádně silné drama! Jak tohle dokáže Mona Kasten zvrátit a pomoci zas nastolit rovnováhu? A jak bude pokračovat Lydiin život, který je také vzhůru nohama? No, zkrátka vás konec pořádně navnadí na čtení finální publikace, bez které se neobjedete, jestli jste si Zachraň se zamilovali.

Série Zachraň mě je vhodná pro všechny milovnice mezilidských vztahů, romantiky a zdařilých reálných dramat v žánru new adult. Ač je překlad ne zrovna líbivý a má své mouchy, i přesto Mona Kasten obhájila kvalitu svých knih. Užijte si čtení! :)

Autor: Chensie Ips