Jen dnes AKČNÍ CENA -40 % na knihy o háčkování a pletení z papíru – od 95 Kč

Recenze: Sirotčinec slečny Peregrinové Muzeum divů

Přijměte pozvánku do světa podivných. Nevíte, o koho jde? Nemusíte se bát. Průvodkyní je jedna z ymbryn – slečna Peregrinová, která drží ochrannou ruku nad podivnými dětmi. Pojďte se seznámit s nimi, jejich „podivnostmi“, ale i s jejich nepřáteli – netvory a stvůrami.

Pokud jste ještě nestihli přečíst všechny romány z proslulé série Sirotčinec slečny Peregrinové (jsem na tom stejně), nevěste hlavu. I tak můžete bez obav sáhnout po téhle novince. A vlastně se díky ní ještě víc nechat nalákat na to najít si konečně čas na přečtení celé série. Naopak bych ji asi nedoporučila začátečníkovi – čtenář by už měl mít za sebou alespoň jednu knihu o podivných anebo alespoň zhlédnutý film – aby nebyl vykolejený z toho, o čem vlastně čte. Měl by mít minimálně ponětí o tom, kdo je Jacob a Abe Portmanovi, protože se na ně slečna Peregrinová často odvolává.

Muzeum divů je průvodcem – jak stojí i v podnázvu knihy, který je určen pro podivné. Tudíž pro nás normály jde o čtivo na vlastní nebezpečí – na to musím upozornit i já hned ze startu. Konkrétně se na prvních stranách čtenář dozví, že „Vydavatel nenese odpovědnost za to, co se může stát, pokud si knihu přečte nepovolaná osoba.“ Autorkou tohoto průvodce je sama Alma Peregrinová, jejíž podobiznu v průvodci také najdeme. Slečna Peregrinová knihu věnovala Jacobovi, kterého velmi dobře známe z prvního dílu série, a na okraje průvodce mu ručně dopisovala své poznámky – ať už k aktuálnosti textu nebo prosby toho, co by mohl Jacob udělat. Můžete díky nim trošku víc získat pocit, že čtete něco, co byste neměli. Kniha obsahuje pelmel všeho, co se týká podivných. Kromě výše zmiňovaného v ní také najdeme krátký slovníček ze staré podivínštiny, hry, medailonky ztracených podivných dětí, informace o časových smyčkách a rady, jak ve světě normálů splynout s davem. Kromě mnoha podivných osob se nám zde představí i podivná zvířata a rostliny.

Muzeum divů je lahůdka. Kniha zahrnuje kupu černobílých fotek, případně pár kresbiček, které dokonale korespondují s textem. Ransom Riggs je vtipálek. Zábavné prvky pro mě tkví v tom, jak o všem dokáže psát ve vší vážnosti a prezentovat čtenářům svět podivných. Například u fotky starého muže s kapustou je příběh o podivné kapustě, která nakonec sežrala svého farmáře. Některé fotky jsou děsivé, jak už to známe z předchozích knih, jiné legrační samy o sobě – lidé se v dřívějších dobách fotili v různých zvláštních pózách či s nelibými výrazy… a Riggs si tyto obrázky vybírá účelně. A pak ten jeho vážný komentář…! To mě podrž! Odrovnalo mě, že se u Muzea divů tak často směju. Humor bylo to poslední, co jsem od téhle knížky čekala, o to víc mi připadá skvělá a je to přesně to, co jsem potřebovala. Kniha je nesmírně kreativní. Je to vlastně kniha v knize. Jak to říct poeticky…: průvodce sepsala slečna Peregrinová pro své vrstevníky z řad podivných a Ransom Riggs jej zprostředkoval nám smrtelníkům. 😊 Riggs si s celým obsahem hodně vyhrál a vznikla tahle úžasná kratochvíle – Muzeum divů. Stejně jako Povídky podivných jsou perfektním doplňkem k celé sérii.

Autorka: Radka

PS: Do 25. 8. 2023 si můžete celou sérii zakoupit se slevou.