Recenze: Rozervaný muž

Někdo ukradl mrtvolu z márnice. Ten někdo ji položil na místo, kde policie najde hrob s desítkami zavražděných žen. Případu se ujímají dva agenti z dánské jednotky Task Force 14. David a Lucas mají svérázné vyšetřovací metody, skrývají temná tajemství a k smrti se nenávidí.

Dánský spisovatel Thomas Bagger (1981) vystudoval mediální studia a nějakou dobu pracoval v IT. Napsal a zrežíroval krátký film, ale brzy zjistil, že chce být raději spisovatel. To proto, aby se mohl ponořit do mysli svých postav. První kriminální román vydal v roce 2017. Krimi román Rozervaný muž vyšel v roce 2021, u nás jej nyní vydává nakladatelství Vendeta. Jde o první díl série o agentech z oddělení Task Force 14 a literární kritici se shodují, že jde o temné a mrazivé čtení. Nejen v rodném Dánsku je Thomas Bagger uznávaným autorem a jeho knihy považované za skvělou ukázku toho, co máme na severských detektivkách a thrillerech tak rádi.

Rozervaný muž by mohl zpočátku působit konvenčně a nepříliš originálně. Ostatně, posuďte sami. Na osamělém místě je nalezená mrtvola, kterou někdo ukradl z márnice. Když se na místo dostaví policisté z různých jednotek, zjistí, že se v zemi ukrývá masový hrob. Něco podobného už tu bylo několikrát, proto jsem zpočátku byla skeptická. Jenomže … Thomas Bagger je Pan spisovatel. Píše napínavě, dokáže vzbudit emoce, ale zároveň být chladný. „Rozervaný muž“ je jedním z nejlepších krimi románů, jaké jsem v poslední době četla. Je mistrovsky napsaný a jako hádanka neřešitelný. Autor vás bude neustále něčím překvapovat. Zápletky jsou zamotané a na šokující odhalení není nutné čekat až na samotný závěr. Tady totiž nevyjdete z údivu, překvapení je tu snad v každé kapitole.

Thomas Bagger využil všechny motivy, které jsou oblíbené v detektivkách. Máme tady bohatou a mocnou rodinu, která vlastní polovinu území, únosy žen, zločineckou organizaci a narážky na tajemství a zločiny, o kterých je lepší mlčet. Hodně věcí je tu seversky brutálních a nechutných. Autor nenávidí klišé, jeho postavy se jim vysmívají, a geniálním způsobem s vámi bude manipulovat. Zneužije vaše očekávání a vsugeruje vám to, co si máte myslet a cítit. Snad nikde jinde nejsou vyšetřovatelé zpracovaní tak skvěle jako v „Rozervaném muži“. Ano, jsou svérázní, jejich slovní půtky jsou ostré, ale to, co vás dostane, je jejich pojetí spravedlnosti. Nechci vás připravit o překvapení, tak řeknu pouze to, abyste zapomněli na to, že policisté by měli být ze zásady slušní a poctiví lidé.

David i Lucas sledují vlastní cíle a jsou nedílnou součástí toho, co se tu děje. Nu, je docela možné, že vývoj ovlivňují tak, aby se jim to hodilo. Samozřejmě, že každému zvlášť. Proto tady máme zločince, vrahy, intrikány, mlčící zbabělce, a ještě představitele zákona, kteří mají ke spravedlnosti velmi vlažný přístup. Ti dva se zrovna nemusí, a i to je eufemismus. V knize nechybí ani ženský prvek. Jsou tu policistky, svědkyně, podezřelé, ale především oběti. Záhady se týkají lidí, kteří se znají, a pravidelně se stýkají. Zločiny jsou intimní, rodinné a prostředí téměř klaustrofobické. Díky tomu se „Rozervaný muž“ může směle srovnávat s klasickými detektivkami, jaké psala Agatha Christe. Když už si budete myslet, že vás už nikdo nemůže ničím překvapit a znechutit, zjistíte, že opak je pravdou. Rozervaný muž je brilantní detektivka, kterou si doslova vychutnáte.