Recenze: Sejf

Ricky Mendoza alias Duch je kasař na straně zákona. Navzdory drogové minulosti pomáhá chudým a hájí zákon před zločinci. Rudy Reyes alias Brejloun je pravá ruka mafiánského kápa. S nepřáteli nemá slitování a jeho mantrou jsou peníze. Anebo je všechno úplně jinak?

Americký spisovatel Ryan Gattis (1978) se proslavil románem Šest dní hněvu z roku 2015. Během jeho přípravy strávil dva roky mezi bývalými členy gangů a mezi profesionály, kteří zažili rasové nepokoje v Los Angeles. Velmi autentická je i thrillerová novinka Sejf z nakladatelství Host. Gattis v současné době pracuje jako spisovatel na volné noze, vyučuje tvůrčí psaní a angažuje se v několika kulturních projektech.

Sejf je drsné a temné čtení připomínající noirové horory, v nichž hrdina bojuje s časem. Recenzenti pějí na knihu chválu a jedním důvodem je to, jak se autorovi podařilo skloubit realitu s fikcí. Duch i Brejloun jsou románové postavy, ale vy se nezbavíte vtíravého pocitu, že si jejich existenci nemohl Gattis vycucat z prstu. Ani jeden z nich není typickým protagonistou svého žánru. Autor si pohrává s klišé, a tak v Sejfu není nic takové, jak čekáte. Ostatně, ani postavy nejsou takové, jak si myslíte.

Překvapení střídá překvapení a vy nevyjdete z údivu. Duch se s Brejlounem se spravedlivě střídají ve vyprávění v první osobě, a i když je nabíledni, komu budete držet palce, ve skutečnosti vás vaše preference překvapí. Zpočátku jsou karty rozdány jasně. Duch má sice temnou minulost a prožil si své, ale my se s ním poprvé setkáme jako s kasařem, kterého si najímají policejní složky. Brejloun stojí na opačné straně zákona a jako pravá ruka mafiánského šéfa zodpovídá za prodej drog a za ukládání peněz. Ale protože jsme v thrilleru, stačí pár stránek, aby všechno bylo jinak.

Menší autoři párkrát zkomplikují zápletku, ale Gattis dokáže zkomplikovat úplně všechno. Každý projde několika metamorfózami a vy nebudete vědět, na čem jste. Ve hře jsou nejen gangy, drogy a násilí, ale hodně prostoru tu mají ryze ženská témata. Paradoxně je příběh i velmi osobní, až téměř intimní. Na své si přijdou muži i ženy a všichni do jednoho budou žasnout, jak autor dokáže bravurně vykreslit prostředí amerického zločinu. V tomto ohledu připomíná Sejf reportáž, přesto jsme stále v úžasně čtivé beletrii, která má schopnost připoutat si vás svou drsnou krásou.

Gattis je jeden z nejlepších autorů, se kterými jsem se setkala, a cením si toho, že si vybral žánr krimi. Díky němu i odpůrci komerčních žánrů pochopí, že takzvané pokleslé žánry se dají napsat kvalitně. Sejf má blízko ke společenskému románu, postavy jsou psychologicky vykreslené do nejmenších detailů a celkově jde o příběh, který „má co říct“. Máte-li rádi napínavé příběhy nebo jste už dlouho nečetli mistrně napsaný román, potom na nic nečekejte a pusťte se do Sejfu. Na několik hodin se přenesete do jiného světa a věřte mi, že vám Ryan Gattis nedovolí, abyste mysleli na cokoliv jiného.