Recenze: Protivníci

Marissa Meyerová patří k mým oblíbeným spisovatelkám už od roku 2012, kdy jsem četla poprvé první díl Měsíčních kronik, Cinder. Od té doby se k jejím knihám ráda vracím a jsem neskutečně ráda, že jsem měla možnost dostat se i k Protivníkům. Na pokračování Renegátů jsem se těšila už od jejich vydání, jelikož superhrdiny vážně můžu.

Marissa Meyerová je jednou z nejoblíbenějších autorek v žánru young adult literatury. A není se čemu divit. Její knihy jsou v rámci žánru velmi různorodé – od retellingů na různé pohádky až po superhrdiny. Protivníci jsou druhým dílem plánované trilogie Renegáti, která se točí kolem dvou superhrdinských frakcí, které proti sobě bojují. V autorčině fiktivním světě jsou Renegáti hrdiny, kteří hájí blaho obyčejného lidu. Jsou ale doopravdy tak dokonalí? V prvním díle se Anarchistka Nova úspěšně infiltrovala do jejich týmu jako špeh. Její mise pokračuje dále. Je tu však jedna překážka – Nova začíná cítit něco k Adrianovi, který je jejím nepřítelem…

Meyerová je mezi čtenáři proslulá svým vypravěčským umem a knihami, které se čtou samy. Nejinak tomu je i u Protivníků, kteří jsou oproti prvnímu dílu o něco pomalejší a v podstatě se tu nic podstatného neděje. Autorka se více zaměřila na rozvíjení vztahů mezi postavami a na Novinu infiltraci do nepřátelského týmu. Sama nejsem velkou fanynkou pomalejších knih, zde mi to ale překvapivě nevadilo. Kniha se četla sama a bezmála 400 stran jsem měla přečtených během jednoho večera. Opět se tu střídají dva vypravěči – Nova a Adrian, stejně jako v prvním díle. I když v knize moc akce není, nějaká se přeci jen najde, a to především na samotném konci, který mě osobně poměrně šokoval a bylo mi neskutečně líto, že třetí díl vyjde až v příštím roce.

„Až získáme absolutní moc, kdo nám zabrání, abychom se sami stali zločinci?“

Jak jsem zmiňovala výše, autorka se v Protivnících ve velké míře zaměřuje na postavy a na jejich vztahy. Nejvíce pozornosti samozřejmě dostávají Adrian a Nova. Osobně jsem si více oblíbila Novu, která sice patří k Anarchistům, přesto má své vlastní důvody, proč chce Renegáty svrhnout. Skrze její postavu tak autorka ukazuje, že svět není černobílý a že i to, co je lidem prezentováno jako zlo, může být ve skutečnosti dobré. Dalšími plusy Novina charakteru je i to, že je inteligentní, spoléhá se sama na sebe a nebojí se riskovat. Adrian oproti tomu působí na první pohled jako ňouma, který umí pouze kreslit. I on ale skrývá tajemství, které musí před svými kolegy tajit. Meyerová věnuje pozornost i velké řadě vedlejších postav, které skvěle oživují celý příběh.

Závěrem bych se chtěla zaměřit na romantiku, která je nedílnou součástí celé série. Autorka ji dokázala se světem superhrdinů skvěle skloubit tak, aby příběh pouze dokreslovala a odlehčovala vypjaté situace. Vztah Adriana a Novy patří v young adult literatuře mezi moje nejoblíbenější, jelikož působí velmi reálně a není nijak vynucený. Pokud tedy milujete superhrdiny a hledáte čtivý a dobře promyšlený příběh s kapkou romantiky a propracovanými postavami, rozhodně Renegáty a Protivníky zkuste. Třetí díl by měl v překladu vyjít v příštím roce.

Hodnocení: 4/5
Autor: Kateřina Kopišťová