Recenze: Pech

Poručík Pech je jiný než jeho kolegové. Je svérázný, s morálkou si nedělá těžkou hlavu a k případům přistupuje poněkud svérázně. Jeho šéfové by se bez něj neobešli. Je totiž jediný, kdo se dokáže infiltrovat mezi podezřelé. A je jedno, zda mezi nacisty, skinheady nebo středoškolské studenty.

Česká spisovatelka Klára Aycox (1983) vystudovala pedagogickou fakultu a v současné době pracuje jako lektorka angličtiny. K napsání knihy, o čemž snila už dávno, ji postrčil manžel. Díky němu vznikl originální kriminální román Pech. Knihu vydalo nakladatelství Host, a pokud už znáte jeho produkci, tak víte, že se zaměřuje na detektivky, které vybočují z běžné produkce. Pech je pozoruhodný hned z několika důvodů. Klára Aycox vytvořila knihu 3v1. Detektiv Oliver Pech pracuje v Praze, ale jeho tři případy ho zavedou na různá místa v České republice.

Kniha se skládá ze tří oddělených případů, ale rovnou vám poradím, abyste je četli chronologicky. Pokud to neuděláte, připravíte se o několik překvapení a o šokující závěr, na který věrní čtenáři detektivních sérií nebudou připravení. Ono se ale stačí začíst a hned vám bude jasné, že Klára Aycox nemá v úmyslu dělat nic z toho, co se od ní očekává.  Oliver Pech je prototyp drsného policisty, jaké známe z takzvané americké drsné školy. To jsou takoví ti tvrďáci, co se nikdy nevzdávají. Jedou si po své lajně, sem tam zlomí nějaké ženské srdce, a když utrpí úraz nebo dostanou na budku, zvednou se a jdou dál.

Pokud máte v oblibě současné krimi seriály z českého prostředí, Pech vás bude dozajista šokovat. Policisté v podání Kláry Aycox jsou lháři, podvodníci a až příliš často i zločinci. Najít mezi nimi někoho, kdo se chová jako seriáloví hrdinové, je téměř zázrak. Protože jsme žánrově v kriminálním románu, totožnost pachatelů nám nezůstane utajena až do konce. Naopak. Sledujeme vyšetřování, ale zároveň i s tím myšlenkové pochody pachatelů, které známe jménem. Budete se divit, kdo všechno podlehne pokušení a z jakých důvodů. S Oliverem Pechem navštívíme nacistická doupata, striptýzové kluby, ale i elitní gymnázium, kde Pech vystupuje jako učitel.

Příběhy sledujeme z pohledu mnoha lidí, kteří s gustem využívají pro své vyprávění první osobu. Zpočátku to nebude nic lehkého. Aby vás autorka donutila spolupracovat ještě aktivněji, téměř úzkostlivě se vyhýbá spisovnému jazyku. Využila všech neobvyklých rovin jazyka a to, co převažuje, je místní dialekt. Všechny svérázné postavy a postavičky mluví tak, jak jim narostl zobák, a věřte mi, že jde o pozoruhodný zážitek. Všichni aktéři jsou velmi rázovití a na stránkách knížky fungují báječně. V kontextu toho je skoro škoda, že z jedné knihy Pech nevznikly rovnou tři samostatné romány. Potenciál tu je už proto, že zápletky jsou hodně zhuštěné a komplikované.

Oliver Pech rozhodně není prototypem Klaďase. Má spoustu chyb, jeho nadřízení ho považují za neřízenou střelu a svědci si často kladou otázku, zda to tenhle mladíček s nevinným obličejem myslí vážně. S věrností si hlavu příliš neláme, ale když jde o rodinu, neváhá se zapojit do vyšetřování, v němž jde o život. Jiní hrdinové se podbízejí a žadoní o vaše sympatie, ale to Oliver Pech nemá zapotřebí. Ale víte co? Vy si na něm vypěstujete závislost a budete si přát, aby se stal zázrak a z románové postavy se stal skutečný člověk. Při čtení téhle knížky se budete brodit bahnem, ale Klára Aycox vás zároveň dokáže přesvědčit o tom, že život má smysl a že soucit nebo lásku můžeme najít tam, kde bychom to nečekali.