Recenze: Carevna

Mladičká Minnie měla dětství jako z pohádky. Vše se ale změnilo, když se její otec stal panovníkem v Dánsku. Minnie si vždy přála provdat se z lásky, ale jaké má šance, když je její sňatek politickou záležitostí? Jak se zachová, až ji požádá o ruku budoucí car Alexandr?

Americký spisovatel C. W. Gortner (1964) vystudoval marketing a tvůrčí psaní. Během života vystřídal řadu zaměstnání v různých oborech a dnes je z něj spisovatel na plný úvazek. Od roku 2012 vydal řadu historických románů, v nichž se objevují výrazné ženské postavy. Jeho knihy jsou překládány do více než dvaceti jazyků a chválu na ně pějí čtenáři i literární vědci. Nejnovější román Carevna u nás vydalo nakladatelství Slovart.

Gortner si pro svůj román vybral významnou, ale nepříliš známou postavu ruských dějin. Minnie se narodila a vyrostla v Dánsku, kde s rodiči a sourozenci žila v měšťanském domě. Ačkoliv byli její rodiče šlechtici, neměli peněz na rozhazování. Minnie byla zvyklá na chudobu, a když se dozvěděla, že její otec bude vládnout celému Dánsku, byl to pro ni šok. Rodina se přestěhovala do královského paláce a sourozenci se museli smířit s tím, že je rodiče ožení a provdají proti jejich vůli tak, aby bylo Dánsko co nejmocnější.

Minnie má šanci provdat se z lásky, když se do ní zamiluje následník ruského trůnu. Mladí lidé se zasnoubí, ale než dojde ke svatbě, snoubenec umírá. Minnie mu na smrtelné posteli slíbí, že se provdá za jeho bratra. Neohrabaný a poněkud neotesaný Alexandr ji nijak nepřitahuje, ale povinnost je povinnost. Carevna je napůl historický román a napůl autobiografie. Celý příběh nám vypráví sama Minnie. Její duchovní otec vycházel z odborné literatury a dal si záležet na tom, aby se ani na chvíli nezpronevěřil historickým reáliím. Jediné, v čem popustil uzdu fantazii, je sama Minnie a její vztahy s ostatními.

Carevna je rozsáhlá a čtivá kronika devatenáctého a dvacátého století. Minnie coby Marie Fjodorovna ovlivnila světové dějiny a světové dějiny ovlivnily ji. My se s ní seznámíme opravdu důvěrně a myslím, že vám bude sympatická. Objektivně to možná byla panovačná a arogantní vládkyně, ale vy jí porozumíte a budete souhlasit se vším, co udělá. Budete ji obdivovat a také jí budete držet palce, aby se jí povedlo všechno, co si předsevzala. I když je Minnie hlavní postavou, dozvíte se, jaké byly osudy jejích přátel a příbuzných.

Carevna je dojemný a strhující příběh o ženě, která v sobě musela najít sílu žít tak, aby se za sebe nemusela stydět. Častokrát musela volit mezi štěstím a povinností či mezi rodinou a vlastí. Nikdy se nezalekla žádné výzvy a nikdy si nepřestala vážit obyčejných lidí. Ne vždy byla spokojená a mnohokrát musela čelit nepříjemnostem nebo tragédiím, ale pokaždé z nich vyšla o něco silnější. Z malé Minnie se po právu stala nejmocnější vládkyně světa a inspirace pro další generace žen a dívek. Carevna je jednou z nejlepších knih ve svém žánru a byla by chyba ji přejít bez povšimnutí.