Recenze: Zůstaň se mnou

Když Akin potkal Yejide, byla to láska na první pohled. Okamžitě ukončil svou dosavadní známost a začal se ucházet o přízeň dívky, která mu učarovala nejen svou krásou, ale i inteligencí. A měl štěstí – za nějaký čas se konala svatba a zdálo se, že novomanžele čeká překrásná budoucnost...

Záhy se však ukáže, že tomu tak nebude, přičemž důvody jsou dva – Yejide se nedaří otěhotnět a navíc (a to je mnohem větší neštěstí) mladý pár žije v Nigérii. Což je země, kde se neplodnost „řeší“ způsobem, nad nímž budou čtenáři nevěřícně kroutit hlavou, pokud jim tedy na té hlavě nevstanou hrůzou vlasy.

Dovolím si zde malou odbočku. V našich končinách je manželství svazkem muže a ženy a nikoho se zdravým rozumem by nenapadlo, že by to snad mohlo či dokonce mělo být jinak. Ovšem i k nám již pronikají „moderní“ trendy, podle nichž mají na manželství právo i dva muži, resp. dvě ženy (dokonce se o tom jedná v parlamentu!) a zaznívají hlasy, že poté by mělo přijít na řadu uzákonění polygamie (mnohoženství).

Když se vrátím ke knize Zůstaň se mnou, pak jako červená nit se jí vine právě polygamie. V Nigérii je to totiž tak, že neplodná žena je nucena podstoupit všelijaké ponižující rituály, aby se „uzdravila“ – nešťastná Yejide např. leze na horu, kde žijí podivní šamani, s nimiž provádí jakési rituální tance. Navíc se sejde rodinná rada a přikáže, aby se Akin oženil s další ženou (ta již byla vybrána) a měl děti s ní. Funmi se přichází Akinovi a Yejide představit a dohodnout se na podmínkách soužití – bude druhou manželkou a jako taková má přece svá práva...

I z toho mála, co jsem napsal úvodem, je zřejmé, o co v knize nigerijské autorky Ayobami Adebayové půjde. Láska dvou lidí, kteří se ještě nedávno radovali z toho, že se našli a těšili se na společnou budoucnost, se náhle dostane do nemilosrdného soukolí psaných i nepsaných zákonů, rodových tradic a veřejného mínění. Jistě, k manželství přirozeně patří děti, ale na světě to už zkrátka chodí tak, že některé páry je mít nemohou. Pokud se však k této tragédii přidá ještě další v podobě neúprosného tlaku nejbližšího okolí, aby se s „tím“ co nejdříve „něco“ udělalo, pak se nelze divit, že vztah Akina a Yejide se otřásá v základech.

Je to smutné a často i drastické čtení a člověk, který nezná nigerijské reálie, se nestačí divit. A k údivu se postupně přidává smutek, lítost a vztek a také zásadní otázka – proč se dva nešťastní lidé namísto soucitu a podpory setkávají s lhostejností či přímo nenávistí? Odpověď je logická a šokující zároveň – institut mnohoženství k takovým excesům nejen svádí, ale dá se říct, že i zcela zákonitě vede. A lidem v Nigérii a jiných „polygamních“ zemích to patrně přijde naprosto normální. Vždyť byly dokonce vytvořeny speciální zákony, upravující práva a povinnosti jednotlivých „manželek“ – např. „první manželka“ stojí v „rodinné hierarchii“ výš než druhá, druhá výš než třetí atd. Má to ale mnoho výjimek – když třeba „druhá manželka“ porodí dítě dřív, může tu první o její privilegia připravit.

Hodnocení

To, co na stránkách knihy prožívají Akin s Yejide, nám tudíž bude v mnoha ohledech připadat absurdní a jen stěží uvěřitelné. Určitě ale pochopíme to nejdůležitější, a tím je krása a vznešenost manželské lásky jakožto jedinečného svazku muže a ženy, kteří si slíbili úctu a věrnost až do smrti. Jednoznačně kladný, ba nadšený celosvětový ohlas na knihu Zůstaň se mnou dokazuje, že Ayobami Adebayové se podařilo nejen zvolit téma, jež má všelidský přesah, ale též je skvěle zakomponovat do fascinujícího příběhu!

Autor: Jan Hofírek