Recenze: Zbabělí hrdinové

Že to nejde dohromady? Zbabělí hrdinové? Přesně takoví jsme ale my. My obyčejní lidé, kteří toužíme po hrdinských činech, ale moc dobře si uvědomujeme, že jsme spíše slaboši. Někdo to možná myslí dobře, někdo si rovnou přizná, že je prevít, a někomu jen nepřály okolnosti. Výsledek je všelijaký, ale takový už je holt život.

Simona Bohatá (1965) prožila dětství ve Strašnicích. Za zásadní považuje léta dospívání na Žižkově stejně jako uměleckou scénu v osmdesátých letech. Po maturitě na obchodní škole nastoupila do prvního zaměstnání a zároveň byla přijata na Ježkovu konzervatoř na obor text a scénář. Vystřídala řadu rozličných zaměstnání a dlouhá léta psala pouze do šuplíku, mimo jiné i písňové texty. Před sedmnácti lety se s rodinou odstěhovala z Prahy a dnes se plně věnuje psaní. Do světa literatury vstoupila v roce 2017 knihou Máňa a my druzí. V knize popsala své dětství a dospívání, které zpracovala s velkou dávkou sebeironie.

Simona Bohatá vydala již několik knih, poslední je sbírka povídek Zbabělí hrdinové. Knihu vydalo brněnské nakladatelství Host. Simona Bohatá je velmi slibný talent, o čem svědčí i to, že jedna z jejích knih byla nominována na cenu Magnesia Litera. Pokud máte rádi klasiku, možná vám její knihy připomenou Vladimíra Párala. Simona Bohatá je surová a cynická vypravěčka, která si nedělá o nikom a o ničem iluze. Rádi bychom si o jejích postavách mysleli, že s nimi nemáme nic společného, ale bohužel. Simona Bohatá píše o nás a věru to není nic pěkného.

Její hrdinové se mylně domnívají, že jsou důstojní a hrdí, ale opak je pravdou. Plácají se ve svých životech a možná není od věci použít adjektivum „malých“ nebo „obyčejných“. Některé postavy se vymlouvají na osud, některé se litují tak, až se stydíte za ně, a někteří svou bezohlednost a sobectví svalují na jiné: na dětství, na rodinu, na výchovu. Všichni si myslí, že jednají správně a čestně, a je úsměvné sledovat, jak lidé různě nahlížejí na stejnou událost. Co vás čeká, zjistíte už v první povídce Slunce v úplňku. Každá postava má svoji pravdu a každý si myslí, že právě on to dělá dobře.

V povídkách na vás čeká řada překvapení, přičemž překvapení budete vy jako čtenáři, ale překvapení budou i jednotlivé postavy. Spíše než o „hrdinství“ bych hovořila o „smíření se“. Postavy se podvolí okolnostem a možná jsou i rády, že někdo rozhodl za ně. To, která povídka vás osloví nejvíc, záleží na vašich životních zkušenostech. Za mě je nejlepší Manželství pro čtyři, v němž si autorka pohrává s tematikou nevěry. Chvílemi si nejspíš budete říkat, že je to absurdní, ale ruku na srdce, takhle nějak se to mohlo stát. Všechny postavy jsou odkoukané ze života a vůbec bych se nedivila, kdyby měly reálné předlohy. Některé povídky končí šťastně, anebo v rámci možností šťastně. Neočekávejte srdceryvné love story, ale zároveň se nechte překvapit tím, kde všude je možné najít lásku anebo přátelství.

Simona Bohatá je brutální a nemilosrdná, ale zároveň má pochopení pro všechno lidské a vy budete mít pocit, že vás (nás) zná do morku kostí. Zná všechny slabosti a otázka je, jestli je to dobře, nebo špatně. Někdy jsem se až styděla za to, co některé postavy provádí, a přiznám se, že bylo velmi těžké najít někoho, s kým budu sympatizovat. A autorku skoro podezírám z toho, že přesně tohle bylo účelem. Možná budete některé postavy nenávidět, některými budete opovrhovat, ale rozhodně vám nebudou lhostejné. A taková by kvalitní literatura měla být.