Recenze: Všechna ta krev, co nás spojuje

Když rodina Benderových dorazila do městečka Cherryvale, místní je vřele uvítali. No aby ne. Otec se synem zorali půdu, postavili dům a otevřeli hostinec. Matka se stará o domácnost a dcera je okouzlující kráska, která umí předpovídat budoucnost a hovořit s duchy. Bohužel je tohle všechno pouze divadlo. Benderovi jsou ve skutečnosti nelítostní vrazi.

Camilla Bruce je norská prozaička a redaktorka. Vystudovala komparatistiku a řídila malé nakladatelství vydávající strašidelné pohádky. Věnuje se psaní temných fantastických příběhů, které spojují prvky hororu, thrilleru a dramatu. Také má ráda románové fikce založené na historických událostech. A přesně taková je i novinka Všechna ta krev, co nás spojuje. Knihu u nás vydává nakladatelství Fobos. V něm vyšel i předešlý román V zahradě zášti, který se brzy po vydání stal bestsellerem.

Camilla Bruce si úmyslně vybrala příběh skutečných vrahů, kteří kdysi řádili na Divokém západě. Všechna ta krev, co nás spojuje je kriminální román, kde je od začátku patrné, kdo je vrahem. Ostatně, aktéři příběhu vám to řeknou už na začátku knihy, a když začnete závěrečným slovem autorky, dozvíte se, které události ji inspirovaly a proč tahle kniha vznikla. Tím chci říct, že pokud čekáte typickou detektivku se záhadami a šokujícím koncem, budete zklamaní. Tahle knížka totiž není hádanka o tom, KDO a PROČ. Její kouzlo spočívá v něčem jiném.

Bude to znít cynicky a dobře si uvědomuji, že budete pochybovat o mém zdravém rozumu, ale tihle sérioví vrazi vás s největší pravděpodobností okouzlí, jako okouzlili mě a všechny své románové sousedy. Pro sousedy měli připravenou skvělou historku a předvedli jim báječné představení, v němž měla hlavní úlohu Kate. Atraktivní zrzka, po které touží všichni chlápci bez rozdílu věku. Čím ale tahle rodinka nadchla mě, která už od začátku věděla, co jsou zač? Camilla Bruce odolala tomu, aby je vylíčila jako bestie. Nepohrdá jimi, nijak nemoralizuje, ale přistupuje k nim naprosto nezaujatě.

A co je pro mě nejdůležitější, to je drsný, cynický a černý humor, který najdete snad na každé stránce. Jiné rodiny řeší, co si dají k večeři, nebo na co budou šetřit, tahle rodinka se baví o tom, kam ukryjí další mrtvolu. Vzájemně se verbálně napadají, vyčítají si všechno možné, a ne všichni vraždí proto, že by je to bavilo. Některá postava vyčítá jiné, že vraždí, a vzájemně se špičkují tak, jako kdyby vůbec o nic nešlo. Rodina Benderových uprchla do kansaské prérie před spravedlností, protože Kate zavraždila pár chlápků a podle původního plánu se tu mají skrýt. Jenomže otec se synem vymyslí, že začnou provozovat hostinec. A aby toho nebylo málo, Kate se rozhodne svádět všechno, co nosí kalhoty, a coby jasnovidka milující publikum rozhodně odmítá zůstávat schovaná.

Všechna ta krev, co nás spojuje je s nadsázkou psaný společenský román, kde se vraždí jaksi mimoděk. Žádná z postav nemá potřebu o tom nějak přehnaně diskutovat, tady je to spíše ve stylu: Další mrtvola no a co? Svědomí je netrápí, a pokud si s něčím lámou hlavu, tak jen s tím, kam budou všechny mrtvoly schovávat. Knížka vás hodně překvapí a doporučuji zahodit všechny předsudky. Postavy berou s humorem, že jsou vrazi, tak se k tomu postavte i vy. Jedním z vypravěčů je malý chlapec ze sousedství, ale nejlépe vyprávění funguje tam, kde dostanou slovo Benderovi. Ano, jsou krutí, nelítostní a vraždí, ale vy pobaveně zjistíte, že jejich hádky připomínají to, co znáte z domova. Doufejme tedy, že až na to zakopávání mrtvol.