Recenze: Vražedná pole

Existují příběhy, které předčí skutečnost. Svou hloubkou, brutalitou, ale zároveň i lidskostí. Haing Ngor si prošel peklem v pracovních táborech revoluční Kambodži. Kniha se stala zásadním dílem 20. století a film, který podle ní vznikl, získal tři Oskary.

Haing Ngor byl kambodžský lékař, spisovatel a herec. Po násilném převratu v roce 1975 vyhnali Rudí Khmerové veškeré obyvatelstvo z měst na venkov a z lidí se stali váleční otroci. Výjimkou nebyl ani Ngor. Ten se ocitl v gulagu, kde přežil jen díky svým lékařským znalostem. Po pádu režimu pracoval jako lékař v uprchlickém táboře v Thajsku a poté emigroval do USA. Za roli kambodžského překladatele Ditha Prana ve filmu Vražedná pole z roku 1984 získal Oskara. Herecká dráha pro něj byla vždy druhořadá. Nejdůležitějším posláním pro něj bylo pomáhat Kambodžanům a dostat zločince z řad Rudých Khmerů před soud. Ngor zemřel v roce 1996 při loupežném přepadení.

Roger Warner je novinář, válečný historik a autor několika knih o jihovýchodní Asii. Jeho knihy získaly řadu cen a v oboru se stal uznávaným expertem. S Haingem Ngorem se poprvé setkal v uprchlickém táboře u thajských hranic, kde se mladý lékař vzpamatovával z toho, čím si prošel v gulagu. Warner okamžitě věděl, že o lékaři musí napsat knihu, aby jeho příběh nezemřel a aby varoval příští generace před diktaturou. Díky spolupráci obou mužů vznikla kniha Vražedná pole. Tu u nás vydalo nakladatelství Jota. Ačkoliv jde o autobiografický román, kniha může mnohé nabídnout i čtenářům thrillerů, a paradoxně i čtenářkám románů o lásce.

Ngor vypráví o svém životě bez emocí, přesto je nám okamžitě jasné, že jde o člověka plného citu a vášně. Nikdy se nedokázal smířit s nespravedlností, nechtěl se sklonit před nepřítelem a nikdy se nezpronevěřil zásadám lékařského řemesla. Pomáhal, ačkoliv s tím mohl mít problémy, a velmi ho vzalo, když nedokázal svým bližním pomoci. Ngor mohl prožít obyčejný a spokojený život, ale to by do něj nesměla zasáhnout válka a komunistická diktatura. „Vražedná pole“ připomínají hrůzy války, bezmoc ponižovaných, ale zároveň jsou silným příběhem o lásce a člověčenství. Ngor je vskutku očitým svědkem „vražedných polí“, kde lidský život neměl žádnou cenu. Osud hlavního hrdiny budeme sledovat od narození až po léta dospělosti.

Dozvíme se mnohé o jeho rodině, o příbuzných i o kamarádech. Ngor nám nic nezamlčí ani o své první lásce, která se mohla stát láskou životní. Největší prostor dostaly roky strávené pod nadvládou komunistů, kdy Ngor bojoval každý den o holý život. Haing Ngor se vám nesnaží vnutit svoji pravdu, ani vám nic nepodsouvá, přesto s vámi Vražedná pole otřesou víc než leckterá fikce vycucaná z prstu. Jeho příběh působí téměř neskutečně a je plný bolesti a smutku. Díky autorovi si ale uvědomíte, co je v životě důležité a za co má cenu bojovat. Vlastně už jen díky tomu bychom si měli Vražedná pole zařadit do knihovničky. Haing Ngor je muž, který pochopil, o čem život je. Budeme-li mu pokorně naslouchat, rád se s námi o svou moudrost podělí.