Recenze: Stejně je život krásný

Abi Cooperová je milující a milovaná manželka a matka. Celý rok se potýkala se zákeřnou rakovinou, ale vše nasvědčuje tomu, že nad ní zvítězila na plné čáře. Tam, kde jiné příběhy končí, tenhle teprve začíná. Abi žasne nad tím, co všechno se během její léčby změnilo.

Anglická spisovatelka Katie Marshová dlouhá léta pracovala ve zdravotnictví a do svých knih včlenila své zkušenosti s nemocnými. Jejich odvaha a statečnost jí byla inspirací pro řadu dojemných románů. Kniha Stejně je život krásný vydalo nakladatelství Mladá fronta, kde už vyšly romány Moje všechno a Život bez tebe. Literární recenzenti ji přirovnávají ke slavnější kolegyni Jojo Moyesové a nutno podotknout, že se nemýlí.

Stejně je život krásný je sentimentální a neuvěřitelně silný příběh. Ženské čtenářky u něj budou brečet jako želvy, a i muži sem tam zamáčknou slzičku. Příběh vyvolá řadu emocí, a až dočtete, půjdete obejmout své nejbližší. Proč? Prostě jen proto, že existují a že patří zrovna k vám. Hlavní hrdinkou knihy je čtyřicátnice Abi. S tou se překvapivě setkáváme ve chvíli, kdy porazila rakovinu tlustého střeva.

Říkám „překvapivě“, protože v jiných knihách by tato situace byla závěrečným šťastným koncem ve stylu: „A žili spolu šťastně až na věky věků“. Jenomže tenhle román není kýčovitá romance a Katie Marshová zná život natolik, aby věděla, že štěstí poznáte jen tehdy, když jste se setkali i s neštěstím. Abi naivně doufá, že se její život vrátí do zajetých kolejí, ale postupně zjišťuje, jak moc se její blízcí změnili. S hrůzou si uvědomuje, čeho všeho se museli vzdát jen proto, aby s ní mohli být v nemocnici.

Nejlepší romány mají schopnost nastavit nám zrcadlo a tady najdete spoustu věcí k přemýšlení. Abi je okolnostmi donucená k tomu, aby se změnila i ona sama, jenomže to by nesměla trvat na tom, že její život bude stejný jako „před nemocí“. Abiin manžel byl finančně zajištěným majitelem úspěšné úklidové firmy, ale stačilo několik podrazů, aby se ocitl v problémech. Sedmnáctiletý syn si začíná uvědomovat, že ho místo dívek přitahují chlapci, a neví, jak se s tím vyrovnat.

Rodiče naší hrdinky jí nabídnou, aby se k nim nastěhovala s celou rodinou, ale soužití skřípe a oni by nejraději poslední roky strávili někde na sluníčku. Změny se odehrávají i v životě Abiina bratra a její nejlepší kamarádky. Abi má pocit, že ji nemoc připravila o všechno, co měla a co fungovalo. Když se na scéně objeví její první láska ze střední školy, věci se dají k údivu všech zúčastněných do pohybu.

Stejně je život krásný je chytré a milé čtení, které působí jako balzám na duši. I navzdory tomu, že je o zákeřné nemoci, vás pohladí po duši a vy si uvědomíte, že i v těch nejstrašnějších věcech se dá najít něco pěkného. Závěr vás možná trochu zneklidní, ale ideálně pasuje do příběhu, který vypadá, jako když ho napsal sám život. O tom, jak moc je tenhle život krásný, si ale udělejte představu sami. Stejně je život krásný je román, ke kterému se budete často vracet. A to hlavně ve chvílích, kdy vám bude ouvej.