Recenze: Pseudonym

Florence Darrowová je asistentkou v redakci jednoho newyorského nakladatelství. Práce ji baví, ale i tak sní o tom, že jednou napíše román, který vstoupí do dějin. Když dostane možnost pracovat pro záhadnou spisovatelku píšící pod pseudonymem Maud Dixonová, popadne příležitost za pačesy. V tu chvíli netuší, jaké hrůzy na ni čekají.

Temný thriller Pseudonym je literární debut sedmatřicetileté Američanky Alexandry Andrews. Knihu u nás vydalo nakladatelství Domino a já věřím, že české čtenářky a čtenáři budou z knihy nadšení stejně jako jejich zahraniční kolegové. Alexandra Andrews vsadila na žánr, který je v posledních letech IN, a udělala dobře. Psychologický thriller je totiž přesně to, co jí sedí a v čem se našla. Je znát, že se v literatuře vyzná, přesto se ani na chvíli nesnížila k opisování nebo využívání trapných klišé. Celý příběh se točí kolem psaní a vydávání knížek, takže je téměř povinnou četbou pro všechny knihomoly a knihomolky.

Hlavní hrdinkou knihy je Florence Darrowová, mladinká asistentka ve velkém prestižním nakladatelství. To, že zde pracuje, má dva důvody. Florence toužila uniknout z rodného zapadákova a od dominantní matky posedlé náboženstvím. Hlavní důvod je ale ten, že odmalička toužila po kariéře spisovatelky. Informace z knižního světa do sebe nasává jako houba a nejvíc miluje rozhovory se svými kolegy. Postupně budeme odhalovat její povahu a nejsem si jistá tím, jaký postoj k ní zaujmete. Florence je rozhodně mnohovrstevná postava a je těžké ji napasovat do nějaké škatulky. Možná ji budete mít za naivku, možná za sympatickou holku odvedle, ale já se nemohla zbavit pocitu, že v sobě skrývá temnější stránky.

Kniha má možná pomalejší rozjezd a vy si třeba i řeknete, jestli té literatury není příliš, ale věřte mi, že vám to Florence i její duchovní matka bohatě vynahradí. Florence se splní sen ve chvíli, kdy si ji najme záhadná spisovatelka píšící pod pseudonymem. Maud Dixonová se proslavila drsným příběhem o dospívající vražedkyni a veřejnost ani netuší, zda se pod pseudonymem skrývá žena nebo muž. Florence odjíždí na venkov, kde na ni čeká někdo hodně svérázný. V této fázi se společenský román prošpikovaný citáty klasiků změní v horor. Cítíte, že se stane něco hrozného, ale netušíte, co to bude. Kdo je ten, kdo skrývá tajemství? Florence nebo takzvaná Maud Dixonová?

Pseudonym je strhující thriller, horor i klasická detektivní hádanka. Alexandra Andrews vymyslela inteligentní a komplikovanou zápletku a vy nevyjdete z údivu. Když si budete myslet, že víte, jak bude příběh pokračovat, autorka vás překvapí něčím, co jen tak nerozdýcháte. Přiznám se, že i já měla určité podezření, o co půjde, ale pořád jsem si říkala, že něco takového by přece Alexandra Andrews nenapsala. Ale víte co? Ona se vykašlala na dobré mravy i na váš jemnocit a naložila vám toho tolik, až se vám udělá špatně. Pseudonym je jedním z nejlepších thrillerů, jaké jsem v poslední době četla. Pokud jste tomuto žánru propadli i vy, knihu si rozhodně nenechte ujít.