Recenze: Pozoruhodně bystrá stvoření

Příjemný dojemný příběh, který se rozbíhá velmi slibně a ukrývá obrovské rodinné tajemství. Tajemství, které zná zpočátku jen chobotnice…

Ovdovělá aktivní seniorka Tova nechce zůstat uvězněná doma, kde by se užírala samotou a svíravou minulostí. Proto chodí uklízet do menšího podmořského světa. Její práce ji baví, na všem si dává záležet a provozovatel je s ní nadmíru spokojený. Tova přistupuje s pokorou a klidem i ke zvířatům, s nimiž se v akvárkách setkává. A proto si získá přízeň chobotnice jménem Marcellus, která si krátí dlouhé nudné chvíle v akváriu soukromými průzkumnými misemi po chodbách a místnostech vodního světa. Díky nim Tova zjišťuje, že chobotnice jsou stvoření s vysokou inteligencí.

Kromě toho, že je Marcellus velmi chytré zvíře, je i dokonalý pozorovatel. V průběhu dění tahá různě za nitky tak, aby vše proběhlo v Tovin prospěch. A to i navzdory tomu, že riskuje svůj život. Marcellus lidi nemá nijak v oblibě, protože mu vzali volnost, ale zjistí, že Tova je jiná. Jeho touha po svobodě je obrovská a chce ji – duševně – dopřát alespoň Tově. Marcella si nejde neoblíbit.

Později do příběhu přibývá další postava – Cameron, který je i ve svých třiceti letech neukotvený. Žil bez otce, matka narkomanka ho opustila a ujala se ho teta. Ačkoli od sebe Cameron a Tova žijí hodně daleko, jejich osudy se protnou.

Příběh je vyprávěn z pohledu Tovy, Camerona a… chobotnice. U každé kapitoly, kterou vypráví Marcellus, je uveden počet dní jeho uvěznění. Tohle je velmi silné a bere to za srdce… Tito tři společně s dalšími rozmanitými postavičkami malého města rozluští záhadu starou desítky let a konečně může dojít ke smíření se s osudem, který byl hlavním postavám udělen. Než ale dojde k rozpletení, musejí projít různými nepříjemnosti a nedorozuměními.

Na to, že se jedná o debutový román, se podařilo Shelby van Pelt nahodit laťku vysoko. Nejen skvělou zápletkou, ale i správně vyváženou dávkou smutných a veselých chvilek. Je to román, který pohladí, a je pravda, že jsem nečekala, že mi předá tolik. Kromě toho… je jasné, že velká část čtenářů usedne během čtení či po přečtení knihy k internetu a zjistí si více informací o tichomořské chobotnici. Ano, jsou to pozoruhodně bystrá stvoření. A je úžasné, že jedna z nich mohla hrát prim ve společenském románu.

Děkuji nakladatelství za poskytnutí reading copy.

Recenzentka Radka