Recenze: Otrávená

Bylo, nebylo. V jednom království žila krásná princezna Sophie. Její macecha ji nenáviděla tak moc, že se jí rozhodla zbavit. Přikázala lovci, aby ji vzal na projížďku a tam jí vyrval srdce z těla. Že vám to něco připomíná? Nenechte se mýlit, tenhle příběh je úplně jiný, než jaké vám dosud vyprávěli vaši rodiče.

Američanka Jennifer Donnellyová (1963) vystudovala anglickou literaturu a dějiny Evropy. Do světa literatury vstoupila v roce 2002, kdy vyšla kniha Čajová růže. Dnes má na svém kontě několik oceňovaných knih, které baví fanoušky a které oceňují i literární kritici. Jennifer ve svých knihách využila všechno, co ji bavilo a s čím má zkušenosti. Spojila pohádky s mýty, přidala trošku psychologie a hodně napětí a díky tomu vznikly originální příběhy inspirované klasickými pohádkami nebo historickými událostmi.

Otrávená nápadně připomíná pohádku o Sněhurce, a ačkoliv je kniha určená dospívajícím čtenářům, myslím, že v ní mnohé najdou i starší čtenáři. U nás knihu vydalo nakladatelství CooBoo a nadchne všechny fanoušky pohádkových příběhů a la „Alchymista“ nebo „Malý princ“. Vymýšlet předělávky na notoricky známé příběhy se může ukázat jako sebevražedný počin. Lehce může vzniknout parodie nebo naivní a kýčovitá báchorka, nad kterou se nejeden čtenář ušklíbne. Ale víte co? „Otrávená“ je oním typem příběhu, nad kterým se budete usmívat, budete zadržovat slzy a mnohokrát si řeknete, že zrovna tuhle větu byste si měli zapsat, abyste ji nezapomněli.

Nechci, aby to znělo banálně, ale Otrávená je dojemný příběh plný neuvěřitelné lidskosti a člověčiny. A to navzdory tomu, že se pohybujeme ve světě plném trpaslíků, trollů a mluvících zvířat. Jennifer Donnellyová má pochopení pro všechno lidské a nejspíš si prožila své. Lidi zná skrz naskrz, a i proto (nebo přesto?) je miluje a váží si jich. Svůj příběh vypráví s neuvěřitelnou pokorou a láskou ke každému člověku a ke každé věci. Pokud si rádi vypisujete citáty a moudré myšlenky, tady jich najdete tolik, že vám nebude stačit sešit. Kniha má různé vypravěče, ale každý z nich s vámi bude komunikovat, takže se rázem ocitnete uprostřed dění.

Celkově Otrávená připomíná drsné německé pohádky, kde se nikdo s nikým nemaže. Sophie to opravdu nemá lehké. Kromě macechy má další mocné nepřátele a intriky, kterým musí čelit, by obstály i v thrilleru. Příběh má hororovou atmosféru, promyšlené zápletky a nechybí v něm ani laskavý humor. Sophie je milá a hodná dívka a Otrávená je mimo jiné o tom, co mají něžné dívky udělat proto, aby změnily svůj osud. Autorka využila pohádkové motivy, za vzor si vzala klasickou Sněhurku, ale přesto vznikl příběh pro moderní dívky a ženy. Pokud toužíte po pohlazení po duši, nebo nemůžete najít správný životní směr, pak je Otrávená knížkou, která vám v mnohém pomůže. Díky ní uvidíte svět v jasných barvách a přestanete se trápit prkotinami.

Na Sophii čeká trnitá cesta a bude ji to stát hodně sil, ale nakonec pochopí, v čem spočívá hodnota každého člověka. Na její cestě ji budou doprovázet různé pohádkové potvory a ona zjistí, jak moc je důležitá síla přátelství. Tradiční Sněhurka by možná byla šokována tím, jak Jennifer Donnellyová naložila se svou Sophií, ale spíše si myslím, že by jí záviděla. Otrávená je okouzlující a velmi inteligentní příběh pro všechny, kdo neztratili naději a kdo nepřestali snít. Díky ní si užijete několik skvělých večerů a věřím, že se k ní budete často vracet, abyste se pokochali krásou autorčina jazyka. Ostatně, přesně takhle to mám i já.