Recenze: Mezi námi lháři

Tři chlapci a jedna dívka. Říkali si A-tým a od dětství byli nerozdělitelní. Nyní mají své rodiny, drahé domy a skvělé kariéry. Jenomže věci nejsou takové, jaké se zdají být. Každý z nich něco skrývá a lže sobě i druhým.

Anglická spisovatelka Caroline Englandová vystudovala práva a poté pracovala dlouhá léta v oboru. Osud ji zavál i do zahraničí a ona se po této zkušenosti rozhodla opustit právnickou profesi, aby se mohla věnovat svým třem dcerám. Kromě toho se pustila i do psaní. Začala psát povídky a básně a poté přesedlala na romány. První román vyšel v roce 2017. Aktuální psychologický thriller Mezi námi lháři je její druhá kniha.

U nás ji vydalo nakladatelství Jota a je velmi pravděpodobné, že kniha bude mít stejný úspěch jako v zahraničí. Englandová využila svých zkušeností advokátky specializující se na rozvody a rodinné právo, a tak je její kniha Mezi námi lháři z ranku příběhů, které jsou v poslední době žádané především mezi ženskými autorkami. Mezi námi lháři je příběh na rozmezí psychologického románu a psychologického thrilleru.

Ano, děj je napínavý, třaskavý a plný šoků, ale zároveň tu nechybí důkladná charakteristika postav, jejich vývoj i vývoj vztahů mezi jednotlivými aktéry. Hlavní hrdinové jsou čtyři. Dnes je jim kolem čtyřicítky a stále věří tomu, že jsou nejlepší přátelé. Jenomže si uvědomují, že už nejsou naivní děti a že věci nejsou bílé, nebo jen černé. Život je donutil dělat kompromisy a oni ví, že musí dělat správné věci, i kdyby kvůli tomu měli trpět. Tak byli vychovaní, a tak to žádala rodina nebo církev.

Jejich vztahy jsou všelijaké a vy budete žasnout, co všechno se dá vymyslet. Už takhle je to pěkný propletenec, ale ještě si k tomu připočtěte jejich partnery, příbuzné a rodiče. Autorka využila oblíbený postup, kdy kapitoly nesou názvy podle osob, ale i tak bude možná chvilku trvat, než se zorientujete v tom, kdo je kdo a s kým má jaký vztah. Může se zdát, že Mezi námi lháři je příběh inspirovaný reálným maloměstem kdekoliv na světě, ale pravda je (naštěstí) úplně jiná. Autorka ho vymyslela a napsala tak, aby vás především šokovala.

Zlé věci se dějí úplně všem a žádná z postav tu není jen do počtu. Všichni něco tají, všichni o něčem lžou a na všechny čeká určitá tragédie. Bude těžké odhadnout, jak se jednotlivé linie vyvinou, a o překvapení rozhodně nebude nouze. Možná si budete říkat, že téhle postavě se nic zlého nemohlo přihodit, a ejhle. Autorka se s chutí rýpe v traumatech, zločince vydává za oběti a morálně silní hrdinové jsou vylíčení tak, že jsou vám až odporní. Každá z postav je jiná, každá žije jiný život a umím si představit, že je někteří čtenáři všechny označí za nesympatické. Jenomže takový je život, a právě o tom tahle kniha je.

Jiné thrillery jsou možná krvavější a mají komplikovanější děj, ale Mezi námi lháři vás pomaličku přivede do stadia, kdy se nebudete moci nadechnout a bude vás ochromovat hrůza. Tohle není žádný prvoplánový kýč, ale zatraceně důvtipný a chytrý příběh z dnešní doby. Jsou tady všechna aktuální témata i tabu. Mezi námi lháři je upřímný a velmi otevřený příběh. Máte-li odvahu poprat se s vlastním pokrytectvím, pak směle do něj.