Recenze: Matčina volba

Sophiina volba v moderním kabátku? Ačkoliv to tak zpočátku vypadá, tenhle příběh je mnohem mrazivější a děsivější. Madeleine si musí vybrat z dvojčat, které dítě obětuje, ale to je pouhý začátek. Matčina volba je strhující psychologický thriller, kde nic není takové, jak to vypadá.

Anglická spisovatelka Samantha Kingová je vystudovaná psychoterapeutka, která pracovala jako redaktorka beletrie. Svůj sen o napsání románu si splnila na mateřské dovolené. Matčina volba z nakladatelství Mladá fronta je jejím literárním debutem a nutno podotknout, že nadmíru zdařilým. Protože sama vystudovala psychologii, je logické, že tuto profesi přisoudila i své hlavní hrdince. Matčina volba je skvělou ukázkou toho, jak mají vypadat psychologické thrillery, a zaručuji vám, že tuhle knihu neodložíte, i kdybyste náhodou chtěli.

Nenechte se mýlit tím, co si přečtete v anotaci. Ano, název evokuje slavný klasický román Sophiina volba, ale Matčina volba je originální a nevšední příběh, který nepřipomíná nic, s čím jsme se mohli v žánru psychologického thrilleru setkat. Navíc je docela možné, že i ona „matčina volba“ je jednou z řady falešných stop, které vás mají zmást. Madeleine se sice musela rozhodnout, které ze svých dětí obětuje brutálnímu vrahovi, ale vy brzy zjistíte, že všechno je vlastně úplně jinak. Chápu, co vás nyní asi napadlo, ale nemusíte mít obavy. I když je tady psychologie hodně důležitá, Matčina volba je plnokrevná detektivka, kde funguje logika.

Všechno se tu dá vysvětlit rozumem, ale o to je to horší. Matčina volba je typem příběhu, kde na vás čeká řada šokujících zvratů a překvapení. Kingová kašle na veškerá tabu a směle píše o tom, na co by se řada jejích kolegů spisovatelů neodvážila ani pomyslet. Matčina volba je drsná a místy až nechutná, ale zaručuji vám, že se necháte strhnout a budete Kingové viset na rtech. Hlavní hrdinku si zamilujete, budete jí držet palce a nebude vám dělat problém se s ní ztotožnit. Autorka se vyžívá v tom, že jednu hrůzu nahradí něčím ještě horším, a na jejím stylu vyprávění si vypěstujete závislost.

Rovnou ale říkám, že to zpočátku nebude nic lehkého. Minulost se prolíná s přítomností, vzpomínky vypadají jako aktuální vnitřní monology a vám bude několik kapitol trvat, než se zorientujete. Vyčítat to ale autorce nemůžeme, protože i tohle je jeden z jejích fíglů důležitých pro pointu. Ona „zmatenost“ je zde naprosto úmyslně, což oceníte, když vás pravda doslova udeří do tváře. V psychologických thrillerech se očekává, že budou zmatené všechny postavy, a tady jste jako bonus zmatení i vy. Kingová to však má pevně v rukách a jako loutku vás vede tam, kde vás potřebuje mít.

Hodnocení

Matčina volba je silný a emocemi nabitý příběh. Rodinné vztahy jsou důležité, ale ještě důležitější jsou tady zločiny. Knihu ocení i mužští čtenáři, protože spíše než holčičí čtení, vás čeká pořádný hororový nářez. Samantha Kingová prokázala svůj talent a nasadila si pěkně vysokou laťku. Jsem zvědavá, s čím přijde příště, a sobecky si přeji, aby jí každý rok vycházela alespoň jedna kniha. A vůbec nepochybuji, že půjde o psychologický thriller. To je totiž žánr, ve kterém se našla.