Recenze: EXOToulky SVĚTEM

V říjnu vyšla v nakladatelství Šulc-Švarc kniha EXOToulky SVĚTEM s podtitulem 30 let zážitků ze 100 zemí od Julia Lukeše.

Julius Lukeš je cestovatel, lékař a vědec, který se od malička toulá mezi kontinenty. Po dětství v Čechách, Holandsku a Kalifornii se zastávkami v Asii si zamiloval pestrost planety Země. Láska k ní se jen prohloubila během studia medicíny a doktorátu z genetiky dětských leukémií na Karlově Univerzitě a v Německu. V 17 letech vyrazil sám do Číny a o rok později odletěl na cizí letenku z Brazílie. Do třicítky navštívil přes 100 zemí.

Není proto divu, že má za sebou spoustu zážitků, které si zasloužily vyjít v knižní podobě. Hned v úvodu knihy je čtenáři naservírován popis, jak jej v Malajsii žahnula čtyřhranka smrtelná, a šlo mu tak o život. To se ovšem za jeho vyprávění stalo víckrát, například když na Filipinách chytil horečku Dengue. Spousta příhod souvisí s jeho povoláním lékaře nebo se známými v podobě vědců – například běžně turisté nepašují ploštice. A je toho mnohem víc!

Ukázka:

„Prohlídka dolů v Potosí patří mezi nejsilnější zážitky mého života. Surový nemilosrdný osud místních mužů, kteří se leckdy nedožijí svých vnoučat, je pro našince obtížně uchopitelný. Fakt, že nám i přes strasti horníci vždy oplatili úsměv, je o to úctyhodnější. Pokaždé, když má mysl zabloudí k určité formě sebelítosti, ať už je jejich příčina jakákoliv, vzpomenu si na borce z „El Cerro Rico“ a dám si malou facku pro připomenutí.“ (str. 160)

Kniha začíná předmluvou Marka Orko Váchy a je rozdělena na kapitoly: Divočina, Neuznaní, Avantúry, Periferie, Kontrasty a Na hraně. Kromě zážitků zde autor také dělá osvětu a vysvětluje například, jak je to s neuznanými zeměmi a podobně. V závěru knihy je epilog, poděkování, seznam navštívených zemí a recenze od Jakuba Szantó.

Vítaným ozvláštněním knihy jsou takzvané Digitoulky fungující s mobilní aplikací Treasure Hunt a využívající QR kódy. Ty jsou rozptýleny po knize a čtenáři servírují fotografie doplněné vtipnými otázkami souvisejícími s dějem knihy. Na kódy jsem se těšila a hraní mě bavilo, jen mě mrzelo, že odpovědi nevyplývaly z textu a bylo tak náhodou je trefit správně. Navíc jsem zřejmě něco přeskočila, nebo špatně pochopila, protože za mě nebyla hra ukončena, ale to nevadí.

EXOToulky SVĚTEM by si neměl ujít žádný milovník cestování, ať už s batohem na zádech, nebo pouze prstem po mapě, případně v pohodlí domova s knihou. Julius Lukeš je sympatickým vypravěčem, budete mu hned fandit a třeba se necháte nalákat na nějakou cestu.

Hodnocení: 85 %
Autor: Jana Langerová