Recenze: Dům

Jack a Sydney objevili svůj vysněný dům. Brzy po nastěhování se ale začnou dít podivné věci. Jack objeví na půdě mrtvou kočku, Sydney se bojí nového souseda a oba mají pocit, že ve starém domě straší. Dům je napínavý hororový thriller, ne neprávem přirovnávaný k nejlepším hororům Stephena Kinga.

Angličan Simon Lelic (1976) vystudoval historii, a ještě získal doktorát ze žurnalistiky. Pracoval jako novinář a posléze začal podnikat. Psaní knih je jeho vášní a zatím má na svém kontě několik oceňovaných krimi románů. Novinku Dům vydalo nakladatelství Jota a vy se můžete těšit na hororový thriller, v němž se hrůza mísí s vtipným vyprávěním dvou na první pohled naprosto rozdílných lidí. A protože tu není nouze o zločiny, na své si přijdou i fanoušci klasických detektivek.

Dům je pozoruhodný literární počin z několika důvodů. Prvním je bezpochyby výběr hlavních hrdinů a způsob vyprávění celého příběhu. Autor využil čtivou ich – formu, přičemž ve vyprávění se spravedlivě střídají Jack a jeho přítelkyně Sydney. Tihle dva jsou jako oheň a voda. Postupně a díky vzpomínkám se dozvíte, jací jsou, čím si prošli a co se skrývá v jejich minulosti. Zdálo by se, že Jack je vzor ctností a Sydney naopak padlá dívka, ale protože jsme v thrilleru, nemusí to být tak úplně pravda.

Dům využil nápadu deníkových záznamů. Ty na první pohled působí upřímně, ale pokud si rádi hrajete na amatérské detektivy a hledáte stopy, potom vám radím: zbystřete. Tady totiž platí, že všechno souvisí se vším a že důležité jsou i naprosté banality a maličkosti. To, na co může být Lelic pyšný, je to, jakým způsobem se mu povedlo spojit několik rozličných žánrů. Dům ocení čtenáři všech generací a každý si tu najde to své.

Máme tu perfektní detektivní zápletku, vyšetřování typické pro krimi romány, a to vše v hororových kulisách. Vyprávění je živelné, jiskří energií a vy zjistíte, že se královsky bavíte. V tomhle ohledu se můžete spolehnout na Sydney, která plácne první, co ji napadne. Její hlášky jsou velmi svěží a její přístup k životu velmi neortodoxní. Ostatně, ona si nijak neláme hlavu ani s tím, co je „správné“ a „morální“.

Příběh začíná jako typický horor o strašidelném domě. Mladá dvojice, která se ještě tak zcela nezná, se společně nastěhuje do budovy obestřené tajemstvím. Brzy se začnou dít podivné věci a vy nebudete vědět, na čem jste. Tajemství se autorovi podařilo udržet až do konce a klobouk dolů před tím, jak dokázal zakamuflovat všechna vodítka k řešení. Sydney se brzy po nastěhování sblíží s psychicky narušenou dívkou ze sousedství a ve stejné chvíli její partner nachází na půdě mrtvou kočku a krabici s dětskými hračkami. Záhad přibývá, a když dojde k první vraždě, už tak rychlý děj nabere přímo zběsilé tempo.

Hodnocení

V závěru vás čeká několik zvratů a šokujících překvapení a vy zjistíte, že jste byli celou dobu totálně mimo. Ne neprávem recenzenti přirovnávají Dům k vrcholným hororům od Stephena Kinga. Naštěstí se nemusíte zabývat věcmi mezi nebem a zemí, a i když tomu nebudete věřit, můžete se spolehnout na selský rozum a logiku. Stručně řečeno, Dům je kniha, která nadchne všechny milovníky napětí.