Recenze: Dopisy ze Sachsenhausenu

Šestnáctiletá Margot pracuje na poštovním oddělení koncentračního tábora. Netuší, co se děje v táboře, a naivně věří, že pomáhá budovat lepší svět. Když dostane příkaz spálit všechny dopisy od vězňů, poprvé ve svém životě odmítne poslechnout. Její rozhodnutí ovlivní životy mnoha lidí včetně jí samé.

Spisovatel James Moloney je jedním z nejuznávanějších australských autorů beletrie. Na svém kontě má přes padesát knih pro děti i dospělé. Během třicetileté spisovatelské dráhy získal řadu prestižních cen a jeho knihy si zamilovali čtenáři po celém světě. Aktuální novinku Dopisy ze Sachsenhausenu vydalo nakladatelství Jota.

Příběh se odehrává ve válečném roce 1944, kdy bylo Německo stále u moci. Pokud sledujete dění ve světě literatury, pak víte, že historické romány z druhé světové války jsou v poslední době velmi oblíbené. Možná budete trpět předsudky, že Dopisy ze Sachsenhausenu vznikly jen proto, aby utišily hlad po podobných prózách, ale opak je pravdou. Moloney si sice vybral notoricky známé téma, ale zpracoval ho po svém a úplně jinak než jeho předchůdci i současníci.

Poměrně odvážné bylo už to, že hlavní hrdinku učinil z mladé Němky. Margot vyrůstá v rodině, která je naprosto oddaná Adolfu Hitlerovi. Její dva bratři se angažovali v politice a poté dobrovolně narukovali do armády. Margot s nadšením přijme místo na poštovním oddělení v koncentračním táboře Sachsenhausen. Protože nemá kontakt s vězni, má o dění v táboře pomýlené a naivní představy. Postupně ale odhaluje pravdu, a protože je to ona, rozhodne se chovat tak, aby se za sebe nemusela stydět.

Margot možná není dokonalá, ale je prototypem kladné hrdinky, kterou budete milovat a obdivovat. I navzdory okolnostem se snaží zachovat si svou lidskost, což jak sami uvidíte, nebude vůbec jednoduché. Jedno její rozhodnutí změní osudy mnoha lidí a její život se obrátí vzhůru nohama. Margot se totiž nedokáže smířit s tím, že by blízcí vězňů nedostali dopisy, a tak poruší pravidla a dopisy pošle. Jeden dopis ji chytne za srdce tak, že v dobré víře odpoví místo adresátky.

Margot nedokáže s psaním dopisů přestat a postupně se začíná o tajemného pisatele zajímat. Pronikne za zdi vězení a s dotyčným se setká. Dopisy ze Sachsenhausenu nejsou kýčovitá sladkobolná romance, ale dojemný příběh plný neuvěřitelné člověčiny. Margot se v koncentračním táboře setkává s různými charaktery a je konfrontována s realitou. V tomto ohledu román připomíná pohádku o věčném boji dobra se zlem.

Margot se zamiluje do pisatele dopisů, ale příběh paradoxně začíná až ve chvíli, kdy je druhá světová válka u konce. Nastane velmi nečekaný obrat a vy budete šokovaní tím, jak se příběh vyvíjí. Čisté a upřímné lásce nebrání místo ani doba, ale jednání některých lidí, které je nadčasové. Příběh Margot a jejího milého by se mohl odehrát v kterékoliv době, ale druhá světová válka mu dodá na naléhavosti.

Dopisy ze Sachsenhausenu vás chytnou za srdce jako málokterá kniha. Příběh je nádherný, srdcervoucí a dojemný. Stokrát si můžete říkat, že se nenecháte rozhodit, ale stejně nakonec budete brečet jako želvy. James Moloney napsal příběh o naději, soucitu a sebeobětování v dobách, kdy mnozí zapomněli, cože to vlastně je. Dopisy ze Sachsenhausenu hledají odpovědi na otázky, jaké si lidé kladou odpradávna. Margot sice nespasí celý svět, ale postará se o to, aby byl mnohem lepší. A vám poskytne úžasný čtenářský zážitek.