Recenze: Domů

Lindu Urbanovou všichni považují za úspěšnou dramatičku. Zatímco její divadelní hry sklízejí úspěchy, v soukromí jí to skřípe. Manžel už dávno není princem, za jakého ho považovala, a každodenní rozmíšky ji doslova ubíjejí. A tak se odhodlá k ráznému kroku.

Česká spisovatelka Natálie Kocábová alias Natalie Kocab (1984) vstoupila do světa literatury v roce 2002 básnickou sbírkou „Slyšíš mě?“. O rok později vydala první román a dnes má na svém kontě jedenáct knih. Nejnovější román Domů vydalo nakladatelství CPress. Protože vystudovala scenáristiku a dramaturgii, je logické, že se život její hlavní hrdinky točí kolem divadla. Linda Urbanová je velmi svérázná postava a nejsem si jistá tím, zda vám přiroste k srdci.

Linda je vdaná paní, doma má dva roztomilé klučiny, ale nijak se netají tím, že její největší životní láskou je psaní. Tomu podřídila celý život a v počátcích manželství naivně doufala, že pro její vášeň bude mít manžel pochopení. Jak čas plynul, musela čelit manželovým výtkám a posměškům. Postupně se budete dozvídat, jak jejich manželství fungovalo, a budete na vážkách, kdo může za jeho rozpad. Jednoho dne má Linda všeho po krk a rozhodne se opustit rodinu. O kluky se stará manžel a Linda se snaží prosadit coby autorka divadelních her.

Její kousky jsou originální a nezařaditelné stejně jako ona, ale naše lehce povýšená intelektuálka brzy zjistí, že samotné psaní ji neuživí. A tak se sníží na úroveň obyčejného smrtelníka a začne si hledat práci. Práce produkční ve společenském časopise ji neuspokojuje, a tak se pustí do honby za štěstím. Najde ho ale v náručí desítek mužů nebo v litrech vypitého alkoholu? V knize Domů sledujeme Lindu během čtyř ročních období, kdy se snaží najít sama sebe. Kniha popisuje i sexuální eskapády jejích kamarádek a kolegů a také počínající vztah jejího ex.

Natalie Kocab je velmi otevřená autorka. Podělí se s vámi o svá trápení, bude s vámi sdílet svá dobrodružství a nenechá vás na pochybách o tom, co si myslí o komerční kultuře. Jazyk jejích postav koresponduje s prostředím, ve kterém se pohybují, a tak se tu klidně míchají vulgarismy s cizími nebo odbornými termíny. Příběh je prošpikovaný kapitolami z Lindina vznikajícího románu, v němž se řeší reinkarnace a věčná láska. Nevím, nakolik je román Domů autobiografický, ale přiznám se, že to snad raději ani nechci vědět. Natalie Kocab je drsná vypravěčka a její Domů v mnohém připomíná romány Vladimíra Párala plné beznaděje.

Protože je autorka i její hlavní postava mladá intelektuálka, román Domů v žádném případě není oddechová četba. Někoho kniha naštve, mnohé z nás pobouří a dokážu si představit, že ji někteří čtenáři dokonce odloží znechucení Lindinou morálkou. Přesně o tohle ale autorce šlo. Natalie Kocab kašle na tabu a s gustem se rýpe ve věcech, o kterých se ve slušné společnosti nemluví. Linda Urbanová se rozhodla žít po svém a zvysoka kašle na názory ostatních. Možná ji za to odsoudíme, ale zároveň jí budeme závidět. Protože román Domů je především o svobodě a volnosti.