Recenze: Byla jednou jedna řeka

Kdysi dávno si štamgasti v hostinci u Temže vyprávěli duchařské příběhy. K nejoblíbenějším patřila historka o Ticháčkovi, který odváží mrtvá těla na druhý břeh. Jednoho dne se v hostinci objeví cizinec s utopenou dívkou. Dívka zázračně ožije a potom se začnou dít věci.

Angličanka Diane Setterfieldová (1964) vystudovala francouzskou literaturu. Po získání doktorátu přednášela na řadě vysokých škol, ale v devadesátých letech opustila akademickou sféru a začala se věnovat psaní. Byla jednou jedna řeka z nakladatelství Vyšehrad je její třetí román a rovnou řeknu, že jde o literární lahůdku vyprávěnou stylem, za jaký se dávají Nobelovy ceny.

Zařadit tenhle mysteriózní román do správné škatulky je téměř nemožné. Nezmýlíte se, pokud jej budete považovat za historický nebo gotický román. V příběhu je hned několik detektivních zápletek, ale čistokrevná detektivka to není. Řada scén nápadně připomíná horory, ale na druhou stranu jde o tak chytrý příběh, že bych se ho nebála označit za filozofický román. Jiní recenzenti by možná měli výhrady, ale pro mě je Byla jednou jedna řeka nádherná pohádka.

Máte-li rádi knihy typu Alchymista nebo Šťastný princ a jiné pohádky, tahle kniha vás rozhodně uchvátí. Najdete v ní prvky magického realismu a celkově je to oslava člověčenství a obyčejnosti. Příběh nás zavede do hostince na břehu Temže, kde dojde k záhadné události. Do hostince vstoupí promočený cizinec s mrtvou dívkou. Dívenka však procitne a na místních je, aby se nějak vyrovnali se zázrakem.

Dívka vypadá jako z jiného světa a ostatní jsou k ní přitahovaní jako magnety. Dívka nemluví a nikdo netuší, co je zač, a odkud se sem dostala. Její zachránce ji vytáhl z řeky, ale nikdy předtím ji neviděl. Tři rodiny mají pocit, že dívka je jejich ztracená příbuzná, což vyvolá pořádné zmatky. Každá rodina má jiný důvod, proč chce dívenku získat, a jejich argumenty jsou také velmi rozdílné. Brzy se začnou odhalovat lidské charaktery a vy se těšte na pořádně zašmodrchaný příběh plný překvapení.

Autorka s chutí využívá pohádkového neurčitého vyprávění stylem „někdo někdy“. Neustále vás oslovuje, je v kontaktu se svými čtenáři i postavami a jako moudrá vypravěčka komentuje všechno, co se děje. Stejně jako v pohádkách tady dobro vítězí nad zlem a hendikepy jsou tu považovány za dar. Citlivější povahy by si měly připravit kapesníky, protože s emocemi budete jako na houpačce. Nad dojemnými scénami se budete přihlouple usmívat a všem kladným postavám budete přát štěstí.

Diane Setterfieldová ví, že lidé jsou různí. Mají své slabosti, pochází z rozdílného prostředí, narodili se s odlišnou sexuální orientací, ale ve finále stejně záleží jen na tom, jaký má kdo charakter. Byla jednou jedna řeka je příběh, kde by to nešlo bez kouzel a bez špetky mystiky. Často se tu objevuje pohádkové číslo tři, a pokud si někdo zaslouží štěstí, celý svět se spojí, aby byl dotyčný šťastný. Detektivní zápletky jsou brutální, najdete tu šílená zvěrstva, ale nás, kteří jsme odkojení Červenou Karkulkou, jen tak něco nerozhodí.

Nevím, zda by někdo zvládnul natočit podle této knihy film. Obávám se, že film nezachytí atmosféru páchnoucí a nebezpečné Temže, a také by příběh nutně okleštil o jedinečný styl vyprávění Diane Setterfieldové. Zároveň ale také vím, že Byla jednou jedna řeka se zapíše do milionů srdcí a že přetrvá na věky. Tohle je totiž příběh, který budou hltat a milovat další a další generace. A pokud existuje nějaká spravedlnost, Diane Setterfieldová se ocitne v učebnicích po boku slavných jmen minulosti.