Recenze: Babylon Berlín

Babylon Berlín. To není jen povedený seriál, fantastická knižní předloha a zdařilá audioknižní adaptace, ale i neméně zajímavý komiks od Arneho Jysche, jenž fanouškům poskytuje zcela nový pohled na tento fenomén. Nyní se, díky nakladatelství BB Art mohou do dekadentního Berlína “prvorepublikové” éry pustit i čeští čtenáři, kteří si tak původní Kutscherův román Mokrá ryba mohou již užít ve všech myslitelných podobách.

Samotný název tohoto komiksu je však maličko zavádějící. BB Art se totiž rozhodl využít jména známého seriálu Babylon Berlín, jenž vychází z Kutscherova románu Mokrá ryba. Seriál se však na mnoha místech od původní knižní předlohy odklání, zatímco komiksová adaptace Arneho Jysche je více méně Kutscherově Mokré rybě věrná. Název však prodává a Babylon Berlín bezesporu upoutá daleko větší množství čtenářů, než právě Mokrá ryba a tak je tento krok nakladatelství BB Art vcelku pochopitelný.

Stejně jako Volker Kutscher i Arne Jysch nás v této knize zavádí do Berlína na přelomu 20. a 30. let. V té době se jednalo o město mnoha protikladů. Narůstající chudoba a nezaměstnanost stojí v ostrém kontrastu s výstřelky a požitky velkoměstského nočního života. Nablýskaný povrch tak stejně jako kdekoliv jinde ukrývá bídu a trápení obyčejných obyvatel, jenž usilují o lepší život. Zároveň to byla i doba organizovaného zločinu i politického extremismu. Metropolí se tak čím dál častěji zmítají nepokoje, které postupem doby povedou k neodvratnému vyústění, které známe z dějin snad všichni.

A právě do této nelehké doby situoval Kutscher svou šestidílnou kriminální sérii, z níž vychází i tento komiks. Avšak na rozdíl od svých kolegů, kteří píší klasické detektivní příběhy, se Kutscher musel daleko více zaměřit na samotnou historii a získat dostatek historických rešerší, aby byla jeho románová sága uvěřitelná. A právě to se Kutscherovi podařilo opravdu na výbornou. Asi jen marně budeme hledat román v poslední doby, který by měl tak hutnou a uvěřitelnou atmosféru, jako právě Kutscherovy knihy. Autorovi se podařilo takřka neskutečným způsobem zachytit atmosféru tehdejší doby. Na jedné straně si tak budeme užívat bouřlivých večírků, kde tekl alkohol proudem a šňupaly se hromady kokainu, a na straně druhé se budeme propadat do marasmu chudých a vyšetřovat neradostné zločiny, se kterými se bude muset mladý ctižádostivý komisař Gereon Rath vypořádat.

Arne Jysch tak stál rozhodně před nelehkým úkolem, převést do 200 stánkového komiksu příběh, jenž má v původní knižní podobě přes 600 stran, je napěchován hutnou atmosférou, skvěle pracuje s postavami a samozřejmě nabízí i velice zajímavou detektivní zápletku. Všechny tyto aspekty se Jyschovi podařilo zachytit na výbornou a výsledkem je více než důstojná komiksová adaptace knihy, která se již stala fenoménem.

Je samozřejmě jasné, že vzhledem k rozsahu i použitému médiu se někde muselo trochu škrtat. Jysch se tak zaměřuje především na hlavní dějovou linii týkající se vyšetřování neznámého mrtvého z řeky a událostmi, které na něj navazují. Naopak jsou relativně upozaděny části týkající se politiky a půtek s komunisty a nacisty. Stejně tak dostávají daleko méně prostoru ženy, se kterými je Gereon ve styku a které hrají v původní knize velice důležitou roli. V případě komiksu je vše sice naznačeno, ale to nejdůležitější se odbude na pár panelech a opět se vracíme k hlavní dějové linii.

Milovníci akce a divokých přestřelek se tentokrát budou cítit asi trochu uchuzeni. Babylon Berlín totiž staví především na atmosféře, samotných postavách a dialozích. Samozřejmě i zde na nějakou tu akci dojde, rozhodně se však nejedná o nejdůležitější části knihy. V tomto ohledu má patrně nejblíže k nedávno vydanému Nestoru Burmovi a jeho Mrtvému na mostě Tolbiac. Na rozdíl od něj je však Babylon Berlín daleko propracovanější a čtenářům nabízí působivější a hlubší zážitek.

Pochvalu si bezesporu zaslouží i samotná Jyschova kresba. Ten v případě Babylonu Berlín pracuje kromě samotné perokresby především s odstíny šedi, které dodávají celému příběhu správnou noirovou atmosféru. Kresba a vůbec celkové grafické pojetí tohoto románu na sebe navíc nestrhává zbytečně příliš pozornosti a nechává naplno vyniknout samotný příběh.

Hodnocení

Babylon Berlín je tak bezesporu jednou z nejpodařenějších komiksových adaptací posledních let. Jyschovi se na relativně malém prostoru podařilo perfektně zachytit atmosféru a vyznění původní knižní předlohy. Ať tedy patříte k příznivcům detektivní literatury, či nikoliv, tento komiksový počin byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Autor: Petr Čapek