Recenze: Ária

Teherán, 1953. Mladý řidič Behrúz najde mezi odpadky čerstvě narozené miminko. Dívka má modré oči a zrzavé vlasy. Pro ostatní je ďábel, ale on se jí ujme a rozhodne se ji vychovat jako vlastní. Jak Ária obstojí ve světě, kde ženy nemají žádnou hodnotu?

Román Ária je silný příběh o dívce, která se narodila do světa zmítaného válkami a nepokoji. Autorka Nazanine Hozarová se narodila v Íránu na začátku islámské revoluce a během irácko-íránské války v osmdesátých letech se s rodinou přestěhovala do Kanady. Vystudovala kreativní psaní na univerzitě a Ária je jejím literárním debutem. Žánrově jde o historický román, a ne náhodou jej oceňovaná spisovatelka Margaret Atwoodová označila za „Íránského Doktora Živaga“.  Knihu u nás vydalo nakladatelství Kniha Zlín.

Po přečtení anotace si pravděpodobně vytvoříte představu o tom, jaká Ária je. Pokud vám mohu radit, raději to nedělejte. Tenhle román není podobný ničemu, co známe. Je jedinečný, citlivý a zároveň nesmírně surový. Ária, která dostala jméno podle operní skladby, se narodila za nepříznivých okolností. Otec si přál syna a její matka utekla, aby dcerka přežila. Osud ale nebyl holčičce nakloněný. V zemi, kde jsou všichni tmavovlasí a tmavoocí, zdědila po matce modré oči a zrzavé vlasy, což je pro místní neklamné znamení toho, že jde o satanova potomka.

Ačkoliv to matce rvalo srdce, pohodila novorozenou dcerku mezi odpadky a doufala, že přežije. To, co začíná téměř jako pohádka, se velmi brzy změní v příběh plný násilí a zla. Ária je obžalobou společnosti a Nazanine Hozarová nemluví o bezpráví páchaném na ženách, ale přímo řve. Její Ária by se možná dala označit za politický román, ale politika tu tvoří pouze kulisy. Hlavní je tu hlavní hrdinka a to, zda a jakým způsobem obstojí mezi lidmi, kteří ji odmalička nenávidí. Slušně se k ní chová pouze Behrúz, ale ten jako armádní řidič není příliš často doma.

Dívky a ženy místo toho, aby držely pohromadě, se k hlavní hrdince chovají ještě hůře než jejich mužské protějšky. Když si Ária myslí, že našla přátelství nebo lásku, většinou se ukáže, že tím někdo něco sleduje. Ária prahne po přátelství a po lásce stejně jako její vrstevnice. Ale je něco takového možné v zemi, kde denně umírají desítky dětí i dospělých? Ária to nemá vůbec lehké, ale všechno se zkomplikuje ve chvíli, kdy se země ocitne v revoluci. Ária se musí rozhodnout, jak se zachová. Vyhraje prospěch, nebo morálka? Dokáže hodit za hlavu celou minulost kvůli příslibu lepší budoucnosti? A má vůbec šanci rozhodnout se svobodně?

Ária otřese vašimi jistotami a garantuji vám, že na tenhle příběh budete myslet ještě dlouho poté, co ho dočtete. Zažere se vám pod kůži a vy si díky němu uvědomíte, co je v životě opravdu důležité. A nejspíš si začnete vážit toho, co máte. Ária má určitý pohádkový nádech a stylem vyprávění připomíná nádherné příběhy magického realismu. O to víc vás zasáhne drsná realita světa, kde rodiče vraždí své děti a kde ženy nemají žádná práva. „Ária“ je oním typem příběhu, jaké sbírají jedno literární ocenění za druhým. Zároveň je to čtivý příběh o dívce, která toužila jen po tom, aby mohla žít obyčejný život.